Teknodromi jatkaa tästä eteenpäin

Avaan uuden blogin, Teknodromin, joka jatkaa Tekniikka Talous Tulevaisuus Blogia.

Pidän muutenkin enemmän bloggerista, se tarjoaa mm. sosiaalisen median jakopainikkeet vakiona, ja Google rankkaa muutenkin omia sisältöjään korkeammalle hakukoneissaan.

Kategoriat:Uncategorized

Mielenkiintoinen bundle Hesarilta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helsingin Sanomat haluaa helpottaa digilehteen siirtymistä tarjoamalla bundlea, jossa on digilehden lisäksi iPad. Myös printtilehden saa mukaan, mutta se maksaa 10-15 euroa enemmän kuukaudessa riippuen siitä haluaako pe-su vai ma-su Hesarit.

Hesarin iPad bundle on merkittävä virstanpylväs siihen mitä tulee digilehden tulevaisuudelle Suomessa. Sen myötä näyttää yhä selvemmältä, että mediatalokohtaisen lukulaitteen sijaan printtimedian digitalisaatio tapahtuu Apple iPadin vetämänä.

Miljoonan dollarin mahdollisuus – ehkä useammankin

Sään tarkka ennustaminen on bisnestä. Ja mitä tarkempi ennuste, sen parempi bisnes. Uusiutuvaa energiaa käyttävät voimayhtiöt voivat ennakoida tuotantoa ja hinnoittelua paremmin. Sesonkituotebisnes voi ennakoida kysyntää talviurheilutuotteille, jäätelölle taikka sateenvarjoille. Vakuutusyhtiöt taas ovat kiinnostuneita tulvien ja hirmumyrskyjen mallintamisesta, jotta voivat ennakoida korvausvaateita ja sovittaa hinnoitteluaan.

 

Laskentatehon ja mallintamisen kehittyessä sääennusteista tulee yhä tarkempia ja halvempia. Ja ne pystyvät tuottamaan merkittävää lisäarvoa bisnekselle.

Kaksi esimerkkiä menestyksekkäästä printtimedian siirrosta digimediaan

Financial Timesin tablettiversio myy jo lähes printin verran

Rupert Murdoch: The Wall Street Journal Is More Profitable On The iPad Than On Kindle

 

Molemmat esimerkit tulevat talouslehtien maailmasta. Brittiläinen Financial Times on kerännyt nettiversioonsa 270 000 tilaajaa. Jenkkien Wall Street Journalin iPad-versiolla taas on 64 000 tilaajaa, jotka maksavat tilauksestaan 18 dollaria kuukaudessa. Kun Wall Street Journalin kaikki digitaaliset jakelukanavat lasketaan yhteen, päästään varmasti samoihin lukemiin kuin Financial Timesilla.

 

Molemmat julkaisut ovat ottaneet linjakseen tarjota maksullista laatujournalismia digimediassa. Siten ilmaisen materiaalin määrä on rajattu. Lukujen valossa molempien lehtien digilinja näyttää onnistuneen; ainakin Financial Timesin digitilaajamäärä lähentelee vahvistetusti printtitilaajamäärää. Siten uniikin maksullisen sisällön tarjoaminen tuntuu olevan näiden kahden tapauksessa toimiva sisältöstrategia digimedian maailmassa.

Vuoden 2011 TOP10 luetuimmat

Kategoriat:Uncategorized

Henry Ford oli aikansa Steve Jobs

Mitä yhteistä oli Henry Fordilla ja Steve Jobsilla? Molemmat kyllä loivat aikaansa mullistaneita tuotteita, mutta erityisesti heitä yhdistää vahva näkemys siitä mitä kuluttajat tarvitsivat. Jobs hioi tuotteensa aina täydellisyyteen asti, eikä liiemmin kuunnellut kuluttajia tuotekehityksessä – ainakaan jos kyse oli ensijulkaisuista. Ford taas sanoi, että jos hän kuuntelisi kuluttajia siitä millaisen kulkupelin he haluaisivat, niin moni sanoisi että ”nopeamman hevosen”.

 

Aika poikia molemmat.

Kategoriat:Uncategorized Avainsanat: ,

Erään juomainnovaation tarina – Case Red Bull

Aikaisemmin käsittelin sitä miten innovaatiot syntyvät. Totesin, että ne voivat syntyä joko tarpeeseen tai vahingossa. Red Bull energiajuoman alkuperä on itse asiassa 80-luvulla, jolloin eräs itävaltalainen herra kävi Thaimaassa lomalla. Lomalla hän huomasi, että maassa myydään erityistä piristysjuomaa, joka on käytännössä kahvin ja limonadin sekoitus. Siinä on piristäviä ainesosia, mutta se ei näytä kahvilta vaan on enemmän virvoitusjuoman tapaisempi.

 

Havaittuaan, ettei lännessä myydä samanlaista juomaa, aisti itävaltalainen herramme markkinaraon. Siitä sai alkunsa Red Bull, joka on tänäpäivänä markkinajohtaja energiajuomissa. Thaimaalainen juomainnovaatio käytännössä muutettiin Eurooppalaiseen makuun.

Kategoriat:Uncategorized Avainsanat: ,

Mitä Applelta on tulossa Jobsin jälkeen?

Televisio, iTV

iTV. Siinäpä se. Se mullistaa TV:n katselun. Käytettävyys on varmasti huippuluokkaa. TV on myös yhteydessä Applen iCloud palveluun, johon käyttäjät voivat ladata omaa sisältöään – ja vielä tärkeämpää: josta Apple voi levittää materiaalia käyttäjille. Kaukosäätimen mukana tulee myös langaton näppäimistö. Tuleeko iTV:stä ja iCloudista ensimmäinen kuluttaja-TV, josta on helppo ladata sisältöä? Ainakin verkkoliikenne tulee lisääntymään huomattavasti iTV:n internet-ominaisuuden ansiosta.

Verkkolevy, iDrive

Ulkoinen kovalevy, jossa ei kuitenkaan ole kuin nimellinen fyysinen tallennustila. Levy on yhteydessä Applen iCloud pilvipalveluun, jonne tieto tallennetaan. Mullistaako tämä tiedon tallentamisen? Joiltain kovalevyvalmistajilta on jo tullut vastaavia ratkaisuja markkinoille, joten ihan ensimmäisenä Apple ei ole markkinoilla. Toisaalta, haluavatko pc-käyttäjät valkoisen pikkulaatikon vaikkapa mustan läppärinsä kaveriksi? Ehkäpä iDrive julkaistaan iPhonen tapaan myös mustana.

Video- ja still-kameran risteytys, iCamera

Kamera, jossa yhdistyvät video-kamera ja laadukas still-kamera. Kamera, joka on ominaisuuksiltaan ja nopeudeltaan kännykkäkameraa parempi, ja joka on helpompi käyttää kuin tavallinen videokamera. Kamera integroituu saumattomasti muiden Apple-tuotteiden kanssa, kuten iTV:n ja iCloudin. Muotoilu tulee luonnollisesti olemaan Applen yksilöllistä tasoa.

Auto, iCar

Auto, jonka kolmas osapuoli luonnollisesti valmistaa. Muotoilu, sisustus ja käytettävyys ovat Applen käsialaa. Muiden Apple tuotteiden tapaan iCar on tarkoitettu urbaaniin ympäristöön, ja se tulee näkymään auton ratkaisuissa. Myös Applen sisältöpalvelu iCloud on integroitu autoon. Jobs aloitti 2007 neuvottelut iCarista Volkswagenin kanssa. On kuitenkin epäselvää onko valmistaja lopulta VW.

Kategoriat:Markkinat, Trendiennuste Avainsanat:

Menestyksen R.E.S.E.P.T.I.

Nyt se on tapahtunut! Vihdoin ja viimein kauan varjeltu menestyksen R.E.S.E.P.T.I. on saatu eksplisiittiseen muotoon. Julkaisu yksinoikeudella vain ja ainoastaan tässä blogissa!

R

Reagointi

Reagointi tarkoittaa oikea-aikaisuutta ja tilanneherkkyyttä. Yhtäältä tämä voi sisältää trendien tarkkailua ja niihin vastaamista. Ajan hermolla oleva esimerkki tästä voisi olla vaikkapa yritykset, jotka käyttävät tällä hetkellä Angry Birds -brandia osana tuotteensa/palvelunsa mainontaa. Myös leipomoiden erilaiset vähähiilihydraattiset karppausleivät ovat hyvä esimerkki markkinoihin reagoimisesta. Jotta reagointi onnistuu, on seurattava toimintaympäristöä, siinä esiintyviä muutoksia, trendejä ja heikkoja signaaleja. Yrityksen ”nenän” on haisteltava markkinoita jatkuvasti. Parhaat yritykset luovat trendejä itse; toimivat siis trendsettereinä.

E

Emootio

Ilman tunnelatausta päästään vain keskinkertaisiin tuloksiin. Emootio puhaltaa elämän yritykseen ja sen ihmisiin. Emootio on intohimoa, päättäväisyyttä, rohkeutta, energisyyttä, luovuutta, periksiantamattomuutta ja kaikkea. Ratio eli järki voidaan mallintaa, järkeillä ja luoda joka yrityksessä, mutta se joka erottaa yritykset toisistaan on emootio ja sen voimakkuus yrityksessä. Ei turhaan puhuta tunneälystä.

S

Strategia

Yrityksen on valittava strategia, joka sopii parhaiten sen toimintaympäristöön. Strategiaa laatiessaan sen on otettava huomioon omat vahvuudet, ja sovitettava ne toimintaympäristöön. Parhaat yritykset pystyvät sovittamaan toimintaympäristön strategiaansa.

E

Eksellenssi

Eksellenssilla viittaan yrityksen sisäisen toiminnan viilaamiseen niin toimivaksi, että se toimii kuin ”rasvattu kone”. Tällä en tarkoita, että ihmisistä pitäisi tulla ”koneita”, vaan sitä, että säännöllisesti toistuvat rutiinit on esim. mallinnettu prosesseiksi, jolloin saavutetaan tasalaatuisuus, eikä pyörää tarvitse aina joka kerta keksiä uudelleen. Tasalaatuisuuden pitäisi myös näkyä lopulta asiakastyytyväisyydessä, koska sama palvelutaso pystytään ylläpitämään jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Eksellenssiin voi siis sisältyä yhtenä osana laadun ja palvelutason seuranta ja kehittäminen asiakastyytyväisyyskyselyiden tulosten pohjalta. Yrityksen sisäisen toiminnan on sujuttava par excellance; sen on oltava paras alalla toimivista.

P

Paras osaaminen

Yrityksen kilpailukyvyn pohjana on uniikki osaaminen. Yritys toimii alueella, jossa sen osaaminen on uniikkia, ja se on sillä alalla paras. Yritys pystyy houkuttelemaan alan parhaat osaajat listoillensa, ja pitämään heidät. Parasta osaamista ei tule sekoittaa eksellenssiin. Paras osaaminen on spesifi, siinä missä eksellenssi on yleinen. Paras osaaminen on osa eksellenssia, ja toisinpäin.

T

Tarpeisiin vastaaminen

Joku voisi sanoa tässä kohdassa yhden sanan: asiakas. Yrityksen on pystyttävä vastaamaan asiakkaan tarpeisiin mahdollisimman tarkasti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaasta ja hänen tarpeistaan tiedetään kaikki. Parhaat yritykset pystyvät vastaamaan asiakkaiden tiedostomattomiin tarpeisiin. Hyvä esimerkki tästä on Pringles-perunalastut. Pringles oli tuntematon paikallinen merkki Amerikan mantereella, kunnes P&G nappasi sen talliinsa, ja laittoi mantereen laajuiseen jakeluun. Aikaisemmin kukaan(!!!) ei ollut osannutkaan kaivata Pringlesin näköistä perunalastua, mutta kun se tuli markkinoille, alkoi Menestys isolla m-kirjaimella.

I

Iteraatio

Menestys ei ole ikuista. Joskus se kestää kauemmin, joskus vähemmän aikaa. Jotta menestyksen kierre olisi jatkuva, on toimintaa iteroitava jatkuvasti paremmaksi. Japanilainen kaizen-filosofia voisi sopia tähän. Samalla kun toista päätä vahvistetaan on, on toista päätä leikattava. Parhaiden yritysten iteraatiokierre pyörii niin vinhaan, että se synnyttää spin-offeja, ja ihan täysin uusia tuotteita/palveluita. Yrityksen on oltava kuin vesi. Minne tahansa vesi virtaa, se etsii tiensä.

Kategoriat:Uncategorized

Läpileikkaus: Mihin Applen ihmekoneen menestys perustuu?

Pystyn hahmottamaan Applen kohdalla kolme komponenttia, jotka ovat sen menestyksen takana.

 

1) Useita ”first in the market” ja ”first mover advantage” -etuja ketjussa

iPod, iPhone, iPad. Kaikki nämä julkistukset ovat olleet ensimmäisinä tai ensimmäisten joukossa markkinoilla. Applen kohdalla näitä julkistuksia on tullut vieläpä ketjuissa.

 

2) Sijainti kuluttajateknologian aallonharjalla

Apple julkaisee tuotteita, jotka usein käynnistävät tuoteryhmänsä elinkaaren.

 

3) Tuotteiden hinnoittelu hintaluokan yläpäähän

Kategoriat:Markkinat