Etusivu > Uncategorized > Menestyksen R.E.S.E.P.T.I.

Menestyksen R.E.S.E.P.T.I.

Nyt se on tapahtunut! Vihdoin ja viimein kauan varjeltu menestyksen R.E.S.E.P.T.I. on saatu eksplisiittiseen muotoon. Julkaisu yksinoikeudella vain ja ainoastaan tässä blogissa!

R

Reagointi

Reagointi tarkoittaa oikea-aikaisuutta ja tilanneherkkyyttä. Yhtäältä tämä voi sisältää trendien tarkkailua ja niihin vastaamista. Ajan hermolla oleva esimerkki tästä voisi olla vaikkapa yritykset, jotka käyttävät tällä hetkellä Angry Birds -brandia osana tuotteensa/palvelunsa mainontaa. Myös leipomoiden erilaiset vähähiilihydraattiset karppausleivät ovat hyvä esimerkki markkinoihin reagoimisesta. Jotta reagointi onnistuu, on seurattava toimintaympäristöä, siinä esiintyviä muutoksia, trendejä ja heikkoja signaaleja. Yrityksen ”nenän” on haisteltava markkinoita jatkuvasti. Parhaat yritykset luovat trendejä itse; toimivat siis trendsettereinä.

E

Emootio

Ilman tunnelatausta päästään vain keskinkertaisiin tuloksiin. Emootio puhaltaa elämän yritykseen ja sen ihmisiin. Emootio on intohimoa, päättäväisyyttä, rohkeutta, energisyyttä, luovuutta, periksiantamattomuutta ja kaikkea. Ratio eli järki voidaan mallintaa, järkeillä ja luoda joka yrityksessä, mutta se joka erottaa yritykset toisistaan on emootio ja sen voimakkuus yrityksessä. Ei turhaan puhuta tunneälystä.

S

Strategia

Yrityksen on valittava strategia, joka sopii parhaiten sen toimintaympäristöön. Strategiaa laatiessaan sen on otettava huomioon omat vahvuudet, ja sovitettava ne toimintaympäristöön. Parhaat yritykset pystyvät sovittamaan toimintaympäristön strategiaansa.

E

Eksellenssi

Eksellenssilla viittaan yrityksen sisäisen toiminnan viilaamiseen niin toimivaksi, että se toimii kuin ”rasvattu kone”. Tällä en tarkoita, että ihmisistä pitäisi tulla ”koneita”, vaan sitä, että säännöllisesti toistuvat rutiinit on esim. mallinnettu prosesseiksi, jolloin saavutetaan tasalaatuisuus, eikä pyörää tarvitse aina joka kerta keksiä uudelleen. Tasalaatuisuuden pitäisi myös näkyä lopulta asiakastyytyväisyydessä, koska sama palvelutaso pystytään ylläpitämään jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Eksellenssiin voi siis sisältyä yhtenä osana laadun ja palvelutason seuranta ja kehittäminen asiakastyytyväisyyskyselyiden tulosten pohjalta. Yrityksen sisäisen toiminnan on sujuttava par excellance; sen on oltava paras alalla toimivista.

P

Paras osaaminen

Yrityksen kilpailukyvyn pohjana on uniikki osaaminen. Yritys toimii alueella, jossa sen osaaminen on uniikkia, ja se on sillä alalla paras. Yritys pystyy houkuttelemaan alan parhaat osaajat listoillensa, ja pitämään heidät. Parasta osaamista ei tule sekoittaa eksellenssiin. Paras osaaminen on spesifi, siinä missä eksellenssi on yleinen. Paras osaaminen on osa eksellenssia, ja toisinpäin.

T

Tarpeisiin vastaaminen

Joku voisi sanoa tässä kohdassa yhden sanan: asiakas. Yrityksen on pystyttävä vastaamaan asiakkaan tarpeisiin mahdollisimman tarkasti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaasta ja hänen tarpeistaan tiedetään kaikki. Parhaat yritykset pystyvät vastaamaan asiakkaiden tiedostomattomiin tarpeisiin. Hyvä esimerkki tästä on Pringles-perunalastut. Pringles oli tuntematon paikallinen merkki Amerikan mantereella, kunnes P&G nappasi sen talliinsa, ja laittoi mantereen laajuiseen jakeluun. Aikaisemmin kukaan(!!!) ei ollut osannutkaan kaivata Pringlesin näköistä perunalastua, mutta kun se tuli markkinoille, alkoi Menestys isolla m-kirjaimella.

I

Iteraatio

Menestys ei ole ikuista. Joskus se kestää kauemmin, joskus vähemmän aikaa. Jotta menestyksen kierre olisi jatkuva, on toimintaa iteroitava jatkuvasti paremmaksi. Japanilainen kaizen-filosofia voisi sopia tähän. Samalla kun toista päätä vahvistetaan on, on toista päätä leikattava. Parhaiden yritysten iteraatiokierre pyörii niin vinhaan, että se synnyttää spin-offeja, ja ihan täysin uusia tuotteita/palveluita. Yrityksen on oltava kuin vesi. Minne tahansa vesi virtaa, se etsii tiensä.

Kategoriat:Uncategorized
  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: