Etusivu > Strategia > Verkkoon etabloituminen – viisi strategiaa

Verkkoon etabloituminen – viisi strategiaa

Verkkokauppa nousee kohisten. On itse asiassa noussut aina 2000-luvun puolivälistä lähtien, eikä loppua näy. Kuinka sitten etabloitua verkkoon? Esittelyssä hyvin lyhyesti viisi strategiaa.

 

1) Google

Useimmat etsivät tuotetietoa ja hintoja Googlen kautta. Siten Googlen käyttö on olennainen osa ostoprosessia. Tällöin pitää yksinkertaisesti näkyä Googlessa. Asiaa auttaa erityisesti, jos markkinatutkimukset osoittavat asiakkaiden käyttävän Googlea tietyn tuoteryhmän tietojen ja kauppojen etsinnässä. Venäjällä Googlen korvaa luonnollisesti Yandex ja Kiinassa Baidu.

 

2) ”3rd party platform”

Avataan kauppa kolmannen osapuolen sivuille, esim. Huuto.net, Ebay tai Tori.fi. Kauppa voi olla myös samanaikaa normaalissa web-osoitteessa. Strategia voi olla erityisen toimiva, jos muita saman alan kauppoja ei ole samalla kolmannen osapuolen sivustolla, ja kilpailu jo olemassa olevien verkkokauppojen kesken on kovaa. Etabloitumalla kolmannen osapuolen tarjoamalle markkinapaikalle ensimmäisenä alan kauppana saavutetaan first mover advantage.

 

3) Symbioosi

Tehdään yhteistyö- tai mainontasopimus jonkin merkittävän ja tunnetun portaalin tai muun sivuston kanssa. Esim. Suomi24:llä on ollut näyttäviä mainoskampanjoita eräiden ketjujen kanssa. Myös mainonta erilaisilla harrastesivuilla voi osoittautua voitokkaaksi niche-kaupoille. Symbioosi eroaa ”3rd party platformista” siinä, että symbioosissa käyttäjä ohjataan kaupan ”normaaliin” web-osoitteeseen.

 

4) Perinteinen media

Mainostetaan perinteisessä mediassa (printti, tv, radio, ulkomainonta, suoramainonta), ja saadaan sitä kautta asiakkaita. Strategian heikkoutena on ”mediakuilu” eli saadaanko asiakas hyppäämään perinteisen median puolelta digimedian pariin. Myös perinteisen median hinta on korkea.

 

5) ”F-Commerce”

Avataan kauppa Facebookissa. Tämä on itse asiassa johdannainen ”3rd party platform” -strategiasta. Kuitenkin Facebook on jo instituutio sinäänsä, joten se ansaitsee erityisen maininnan. Strategian vahvuutena sen sosiaalinen aspekti. Heikkoutena taas F-Commercen kehittymättömyys – Facebookia ei vielä nähdä ostospaikkana, vaikka Facebookissa on jo toteutettu täysiverisiä verkkokauppoja. Toisaalta heikkouden voi kääntää vahvuudeksi. Aikainen läsnäolo Facebookissa varmistaa oikein toteutettuna reilun etumatkan myöhemmin F-Commercen käyttöönottaviin kilpailijoihin.

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: