Etusivu > Markkinat, Muutos, Trendiennuste > Balanssi-periaate ennustemenetelmänä

Balanssi-periaate ennustemenetelmänä

Minulta on usein kysytty minkälaisia menetelmiä käytän laatiessani ennusteita. Trendianalyysin ohella yksi tärkeimmistä on kuitenkin balanssi-periaate. Balanssi-periaate perustuu siihen perusolettamukseen, että samalla toimialalla toimivien yritysten eri aspektien on oltava tasapainossa keskenään sekä lyhyellä, mutta erityisesti pitkällä aikavälillä. Jos tasapaino puuttuu, johtaa se eroihin yritysten välillä niillä alueilla, joissa tasapainon puute on – markkinointi, jakelukanava, tuotevalikoima…

 

Erityisen helppoa on soveltaa balanssi-periaatetta Suomen markkinoihin. Markkinat ovat verrattain pienet, ja monilla keskeisillä toimialoilla ei ole kuin kourallinen toimijoita. Jos A tekee jotain, tekevät B ja C saman kohta perässä. Miten tämä näkyy sitten käytännössä? No vaikkapa siten, että esimerkiksi operaattoreilla on lähes identtinen tuotevalikoima. Stockmannilla on Hullut Päivät, Sokoksella 3+1 päivää. Valio myi jäätelöliiketoimintansa Nestlelle, Ingman myöhemmin Unileverille. Sama pätee myös yritysten Facebook buumiin. Muuan yrittäjä kysyi kuka haluaa olla mustekasetin kaveri Facebookissa? En osaa vastata tähän nimenomaiseen kysymykseen, mutta jos mustekasettifirma A:lla on Facebookissa toimintaa, niin kohta on B:lläkin.

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: