Etusivu > Sosiaalinen media > Miten positioida sosiaalinen media siten, että siitä tulee maailman suosituin? Vastaus voi yllättää

Miten positioida sosiaalinen media siten, että siitä tulee maailman suosituin? Vastaus voi yllättää

Vanha jousiammuntaa metaforanaan käyttävä zen-viisaus sanoo, että jos haluat osua keskelle taulua, sinun on ammuttava ohi. Osaltaan tämä auttaa selvittämään miksi Facebookista tuli maailman käytetyin sosiaalinen media. Kuten olen aikaisemmin todennut, Facebookilla oli lukuisia edeltäjiä, mm. MySpace ja Friendster. Nämä olivat saatavilla jo vuosia ennen kuin Facebook hyppäsi kehään. Kuinka siis positioida sosiaalisen median palvelu siten, että siitä tulee maailman käytetyin. Vastaus on hyvin zenmäisesti: ei mitenkään.

 

Facebookhan ei rajaa palveluaan millään tavalla. Se ei ole palvelu pelkästään musiikkia aktiivisesti kuunteleville, se ei ole palvelu pelkästään Australiassa asuville, eikä se ole pelkästään lyhytviesteihin erikoistunut palvelu Twitterin tapaan. Sen sijaan se on kaikkia näitä, ja enemmän. Se on positioimaton. Se on vain ”The Social Network”. Ja juuri tässä on syy sen menestykseen. Mitäpä Facebookista olisikaan tullut, jos se olisi tuotekehitysprosessin mukaisesti positioitu tietylle ryhmälle? Ei varmasti mitään.

 

Tämä kaikki tuo mieleeni markkinointiviestinnän opettajani sanat positioinnista: ”Tuote tai palvelu ei voi olla kaikkea kaikille. Se pitää positioida. Mitä tarkemmin tuote positioidaan, sen paremmin se menestyy”. Mutta poikkeus vahvistaa säännön.

  1. elokuu 18, 2011 7:55 am

    Nykyäänhän Facebook on juuri tälläinen horisontaali alusta, ja pyrkii parhaansa mukaan olemaan hubi, joka kerää internetistä kaiken kutakin käyttäjää henkilökohtaisesti kiinnostavan sisällön. Vertikaalipalveluja on, mutta lähestulkoon kaikki ovat joutuneet rakentamaan jonkin kytköksen Facebookiin.

    Sen sijaan alkutaipaleella Facebook oli, niinkuin kaikki tietävät, Harvardin yliopiston opiskelijoille tarkoitettu palvelu, josta se sitten levisi muihin jenkkiyliopistoihin, suuryrityksiin ja lopulta kaikelle kansalle. Alpha-yhteisö (Harvard) auttoi positioimaan palvelun korkeatasoiseksi alustaksi, jossa käytetään todellista henkilöllisyyttä – nimiä ja kuvia.

    Myspace sen sijaan sai alkunsa hyvin aggressivisesti luodusta markkinointispammipalvelusta, mikä mielestäni vei palvelua täysin päinvastaiseen suuntaan. Alpha-yhteisö oli haastava, ja mielestäni tämä lopulta tappoi sen kasvumahdollisuudet.

    Jos tarkastelee asiaa alkuvaiheen yrittäjän kannalta, pitää alpha-yhteisö valita tarkkaan ja positioida palvelu sellaiseksi joka vastaa yhteisön tarpeita, mutta samalla on skaalautuva muitakin yhteisöjä/segmenttejä ajatellen. Myöhemmin menestyessään palvelu voi sitten hyvinkin vaikuttaa siltä, ettei sitä ole lainkaan positioitu.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: