Etusivu > Sähköinen sisältö > Mediatalokohtainen lukulaite – ei sittenkään niin huono idea? Osa 3

Mediatalokohtainen lukulaite – ei sittenkään niin huono idea? Osa 3

Aiemmissa osissa tapahtunutta: Osassa 1 toin esille ratkaisuvaihtoehdon mediataloja vaivaavaan dilemmaan, jonka keskipisteessä on digitalisoituminen, ja toisaalta digitalisoitumisesta johtuva kannattavuuspulma. Tämä ratkaisuvaihtoehto olisi mediatalokohtainen lukulaite tai tablet-laite, jonka olisi brändätty sitä jakavan mediatalon mukaan. Osassa 2 kerroin syistä miksi tällaista ratkaisua tarvitaan. Tässä kolmannessa osassa käsittelen tämän ratkaisuvaihtoehdon hyviä ja huonoja puolia.

Hyvää

+Mediatalolla on täysi hallinta laitteessa jaettavan sisällön ja sen jakeluhinnan suhteen

+Mediatalolla on monia mahdollisuuksia mainostaa laitetta medioissaan omakustannushinnalla

+Hallittu tapa siirtyä printistä digitaaliseen mediaan

+Saavuttaessaan laajan markkinapenetraation mediatalo voi jakaa laitteessa myös muuta kuin omaa sisältöään, kuten vaikkapa elokuvia, sarjakuvia, ohjelmistoja jne.

+Siirtyminen digitaaliseen jakelutapaan tapahtuu joka tapauksessa seuraavan 10-20 vuoden kuluessa, olipa mediatalolla oma laiteprojekti tai ei

Huonoa

-Mediatalosta tulee laitteen myötä myös laitejakelija ja softavalmistaja. Nämä eivät lähtökohtaisesti ole mediatalojen ydinosaamisalueita.

-Jokin jo markkinoilla oleva tablet- tai lukulaite saattaa saavuttaa suuremman suosion ja sitä myötä suuremman markkinapenetraation kuin mediatalokohtainen laite. Tällöin mediatalolle syntyy paine jakaa sisältöä näiden laitteiden kautta riippumatta  siitä onko mediatalolla oma laite.

-Voi syntyä lyhyt- tai pitkäaikainen tilanne, jossa mediatalon printti- ja digituotteet kannibalisoivat toisiaan. Toisaalta tällainen tilanne voi syntyä ilman mediatalokohtaista lukulaitettakin ja mediatalolla on kaikki mahdollisuudet vaikuttaa tilanteeseen.

-Hinta. Projektin hinta on todennäköisesti sellainen, että vain johtavilla mediataloilla on siihen varaa. Jos hinta on edelleen este, olisi haettava yhteistyökumppaneita samassa tilanteessa olevilta toimijoilta, kuten muiden maiden mediataloilta. Tällöin projektin kustannuksia voidaan jakaa, ja sen kustannukset per mediatalo pienenevät.

-Perinteisiin elektroniikan jakelukanaviin eli elektroniikkamyymälöihin pääsy voi muodostua haasteelliseksi, johtuen muiden tablet-valmistajien toimista.

-Laitteesta olisi julkaistava uusi parempi versio muutaman vuoden välein tai jopa joka vuosi.

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: