Etusivu > Sähköinen sisältö > Mediatalokohtainen lukulaite – ei sittenkään niin huono idea? Osa 2

Mediatalokohtainen lukulaite – ei sittenkään niin huono idea? Osa 2

Olen aikaisemmassa blogauksessani tarjonnut mediatalokohtaista lukulaitetta ratkaisuksi printtimedian ”digi/kannattavuus-dilemmaan”. Kyseessä olisi siis lyhyesti sanottuna bulk-valmistajan valmistama tablet-laite, joka brändätään mediatalon logoilla ja väreillä sekä sisäisesti (käyttöjärjestelmä) että ulkoisesti (valmistajan logon tilalla voi olla esim. mediatalon logo).

 

Siis mediatalokohtainen lukulaite. Mutta miksi?

 

1. Syy: Laitevalmistajien halu tehdä rahaa sähköisellä sisällöllä

On tullut ilmi tapauksia, joissa mm. Apple on rajoittanut kauppapaikallaan lehden ilmaisversion jakelua. Näissä tapauksissa mediatalo on halunnut jakaa paperilehden tilaajilleen sähköistä iPad-versiota ilmaiseksi. Ongelma on kuitenkin siinä, että sähköisen version käytännön jakelusta vastaava Apple ei saa voittoa lehden latauksista. On siis erittäin epätodennäköistä, että sähköistä sisältöä pystyttäisiin jakamaan ilman, että arvoketjuun etabloituu uusia toimijoita. Mediatalon oma lukulaite antaisi varmuutta kysyntään, koska sähköisen sisällön hinnoittelu olisi enemmän mediatalon hallinnassa.

 

2. Syy: Media digitalisoituu koko ajan

Media siirtyy jatkuvasti digitaaliseen muotoon. Painettujen lehtien levikit ovat 1-2 % laskussa vuositasolla. Kuitenkin lehtien digitaaliset jatkeet eivät ole yhtä tuottoisia kuin painetut versiot. Digitaalinen jatke saattaa olla jopa tappiollinen, jolloin sitä rahoitetaan printtiversion tuloista. Mediatalokohtainen lukulaite antaisi hallitun mahdollisuuden siirtyä printtiversiosta digiversioon.

 

3. Syy: Ei ainoastaan lehdet, mutta muu sisältö myös

Mikään ei tietenkään rajoittaisi lukulaitetta vain lehtien selailuun. Useilla mediataloilla on myös kirjankustannustoimintaa ja muun sähköisen sisällön tuotantoa, jolloin myös tätä sisältöä voitaisiin jakaa samassa laitteessa.

 

Ottaisiko mediatalokohtainen tablet-laite vaikkapa Android-käyttöjärjestelmällä varustettuna tuulta alleen, jos sitä jaettaisiin esim. 50-100 euron hintaan? Sanoma- ja aikakauslehtien digitaaliset tilaukset taas olisivat 50-75 % printtiversion hinnasta.

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: