Etusivu > Sosiaalinen media > Metcalfen laki tekee sosiaalisen median – tai sitten ei

Metcalfen laki tekee sosiaalisen median – tai sitten ei

Metcalfen lain mukaan verkoston arvo on yhtä kuin käyttäjien määrä toiseen potenssiin. Hyvä esimerkki tästä on puhelin. Yhdellä puhelimella ei tee vielä mitään, mutta kaksi puhelinta on jo parempi. Täyden hyödyn keksinnöstä, eli puhelimesta,  käyttäjät saavat tietysti silloin, kun kaikilla verkoston käyttäjillä on sellainen.

 

Vielä parempi esimerkki Metcalfen laista on sosiaalinen verkosto. Facebook ei juurikaan hyödytä yhtä tai kahta käyttäjää, mutta kun käyttäjien määrä lasketaan sadoissa miljoonissa, on verkoston hyöty sen käyttäjille jo huomattava. Metcalfen laki on syy siihen miksi jokin sosiaalinen media kuten Facebook, menestyy – ja miksi tuhannet muut vastaavat palvelut eivät.

 

Facebookin yleistymisen jälkeen jossain vuoden 2008 jälkeen maailma näki useita Facebook-kopioita. Mikä Facebookissa oli sellaista, että juuri se keräsi paljon käyttäjiä? Miksi taas useat muut sosiaaliset mediat, kuten vaikkapa toiminnallisuuksiltaan rikkaampi ja käytettävämpi Ning.com eivät onnistuneet kasvamaan samalle tasolle kuin Facebook?

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: