Etusivu > Uncategorized > A/B-testaus netin ulkopuolisessa elämässä

A/B-testaus netin ulkopuolisessa elämässä

A/B-testauksen tunnetuin esimerkki lienee Amazon.com. Amazonhan testaa painikkeiden sijainteja, värejä, erilaisia tekstejä ja vaikka mitä, mikä vaikuttaa ostoja lisäävästi.

Netin ulkopuolella samaa harjoittaa vaatemyyjä Benetton. Ennen Benettonilla oli ongelma. Kun uusi mallisto julkistettiin, Benetton ei tienyt etukäteen kuinka paljon malliston kutakin tuotetta ja niiden variaatioita myytäisiin. Malliston elinkaaren päätyttyä varastoissa saattoi olla huomattaviakin määriä esim. tuotteen A variaatiota C. Enää ei ole näin.

Benetton on linkittänyt tuotteen koko toimitusketjun. Myyntidata siirtyy reaaliaikaisena Benettonin keskuspalvelimelle, jossa siitä laaditaan myyntiennuste, ja ennusteen pohjalta lähetetään tilaus alihankkijoille. Tämän seurauksena varastot pysyvät pieninä, ja tarjonta pysyy pitkälti kysyntää vastaavana. Hukkatuotteita ei juurikaan tule. Jos tuotetta X tai sen variaatiota ei mene kaupaksi, voidaan sen tuotantoa supistaa tai lopettaa kokonaan. Samoin hyvin kysyttyjen tuotteiden tuotantoa voidaan kasvattaa kysynnän tasoa vastaavaksi.

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: