Etusivu > Uncategorized > Kännykkälompakko? Ei vielä, eikä ainakaan Nokialta

Kännykkälompakko? Ei vielä, eikä ainakaan Nokialta

Lähilukutekniikka eli Near Field Communication (NFC) on ollut viimeaikoina tapetilla. Radiotaajuuksiin perustuva tekniikka ei ole uusi vaan itse asiassa melko iäkäs. Hypetetyin käyttökohde NFC:lle olisi ”kännykkälompakko”. Voisiko NFC:stä siis tulla Nokialle uusi menestystuote? Miksi tekniikka on kuitenkin antanut odottaa itseään näin kauan?

Syy 1: NFC ei tarjoa maksutapana mitään uutta lisäarvoa kaupalle. NFC olisi todennäköisesti vain turhahko lisäinvestointi nykyisen maksukorttijärjestelmän viereen.

Syy 2: Nokia on yksi NFC:n merkittävimpiä kehittäjiä. Siten Nokialla voisi olettaa olevan riittävän suuren insentiivin tekniikan kaupallistamiseksi. Mikä siis mättää? Osittain suomalainen teknologiapainotteinen insinöörikulttuuri, osittain Nokian yrityskulttuuri. Nokia on Tietoviikon mukaan kehittänyt NFC-tekniikkaa vuosia. Lainsäädäntö tai taajuuksien saatavuuskaan ei ole ongelma:

Tekisittekö yhteistyötä?

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä toteaa tiedotteessaan, ettei syy ole Suomen lainsäädännössä. Taajuuksien saatavuus ei myöskään ole ongelma.

Sen sijaan nfc-tekniikan kaupallista käyttöönottoa hidastavat Suomen pienet markkinat ja toimijoiden välisten yhteistyömallien puute.

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article566906.ece

24.1.2011

Sen sijaan toimijoiden välisten yhteistyömallien puute mainitaan hidasteeksi. Nokian yrityskulttuuria on kuvattu teknologiavetoiseksi – sosiaalisuuden kustannuksella. Eittämättä Nokia on hyvä teknisesti, mutta sen suurimmat ongelmat löytyvät yhteistyökyvystä muiden toimijoiden kanssa. Nokian ongelmat USA:ssa perustuvat osin tähän. USA:ssa operaattorit haluavat sanella voimakkaasti millaisia puhelimia he haluavat ja mihin hintaan. Nokia on markkinajohtajana tottunut saamaan tahtonsa aina läpi – onhan se kännykkäteollisuudessa ylin taso, alihankkijaketjujen päätepiste. Sen sijaan NFC-tekniikan laajempi leviäminen vaatisi yhteistyötä muiden NFC-toimijoiden kanssa – ja juuri yhteistyön puute mainitaan hidasteeksi myös Tietoviikon artikkelissa. Monologin eli sanelun sijaan tarvitaan dialogia muiden kanssa. NFC-tekniikka on valmis, mutta onko Nokian yrityskulttuuri valmis sen levittämiseen?

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: