Etusivu > Markkinat, Trendiennuste, Web 2.0 > Joukko-ostaminen muuttaa markkinoita

Joukko-ostaminen muuttaa markkinoita

Koko 1900-luvun ajan myyjillä on ollut merkittävä porterimainen market power, erityisesti B2C-kaupassa. Porterin Five Forces -mallin mukaan yksi hintaan vaikuttava tekijä on ostajien ja myyjien konsentraatioiden suhde. Jos ostajien konsentraatio on hajanaisempi myyjiin verrattuna, myyjällä on hallussaan market power. Internetin yleistymisellä on ollut merkittävä vaikutus konsentraatioiden suhteeseen; netissä ostajien on helpompi kokoontua ja joukottua. Tällä hetkellä on nähtävissä kolme markkinoiden tasapainoon vaikuttavaa trendiä.

Aloite ostajalla

Perinteisesti myyjä on laittanut tuotteensa näytille ja ostaja sitten valinnut tästä valikoimasta. Netissä on avattu palvelu Ostajanmarkkinat.com (Konseek), jossa ”perinteinen” myyjältä-ostajalle -näkökulma on muuttunut. Myös ruotsalaisen Blocketin suomalaisversio Tori.fi tarjoaa ostetaan-vaihtoehtoa, kuten myös Nettimarkkina.com. Toistaiseksi jälleenmyyjien on vaikeaa hyödyntää ostajan aloittamaa kysyntää johtuen sen hajanaisuudesta ja mieltymyksestä usein markkinahintoja alhaisempiin hintoihin ja käytettyihin tuotteisiin.

Joukkotarjoukset

Offerium.fi, helsinkiläinen versio Washington D.C:n Livingsocial.comista julkaisee päivän tarjouksia. Tässäkin mallissa hyödynnetään kvantitatiivista ulottuvuutta, joskin Offerium toimii tarjoukset neuvottelevana välikätenä (mediator). Myös brittiläinen MyCityDeal on laajentamassa Suomeen. Usein joukkotarjouspalveluissa ostajien määrälle on asetettu tietty raja, jonka ylitettyä tarjous realisoituu.

Joukko-ostaminen

SyncFu tarjoaa verkkokauppoihin widgettiä eli vimpainta jossa ostajat voivat joukottua tietyn tuotteen ostamiseksi. Mitä enemmän ostajia joukottuu, sitä suurempi alennus tuotteesta saadaan. Joukko-ostamisen edut voi kiteyttää lauseeseen, jossa joukottuneet ostajat maksavat vähemmän ja myyjä hyötyy isosta kertakaupasta johtuvista pienistä oheiskustannuksista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tuangou

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: