Etusivu > Markkinat, Sähköinen sisältö, Strategia > Mainosmallin ylikorostuminen markkinoilla

Mainosmallin ylikorostuminen markkinoilla

Suurin osa aikakauslehtien, tv-kanavien ja web-palveluiden ansaintamalleista perustuu mainoksiin. Mainostajan intressi on mainostaa siellä, missä mainonnan ROI on korkein. Termi ”mainonnan kentän sirpaloituminen” on yleinen hokema, kun uusia mainontamahdollisuuksia ilmaantuu yhä kasvavalla vauhdilla. Mainontamahdollisuuksien kasvaessa on yhä todennäköisempää, että mainostajat miettivät uudelleen käyttämiään mainontakanaviaan.

Mainosmalliin luottavien kannattaisi ehkä tässä tilanteessa miettiä maksumallia, tai erottaa tietty huolella valittu toiminta-alue maksumallin alla toimivaksi. Mutta miksi maksumalli, pay model, on niin vähän käytetty. Mahdollisia syitä tähän:

  1. Maksumallissa loppukäyttäjille tulisi tarjota uniikkia sisältöä. Jos samanlaista sisältöä on saatavissa ilmaiseksi, miksi käyttäjä maksaisi palvelusta? Muut toimijat voivat siis estää maksumallin onnistumisen.
  2. Uniikin sisällön tarjoaminen vaatii erinomaista asiakastuntemusta. Koska kassavirta tulee asiakkailta sen perusteella miten hyödyllistä/viihdyttävää tarjottava sisältö on asiakkaille, on asiakkaalle tarjottava juuri sitä mitä hän haluaa. Asiakkaiden kanssa on oltava jatkuvassa kontaktissa, ja ennakoitava muutoksia. Uniikin sisällön tarjoaminen on siis geneeristä sisältöä haastavampaa.
  3. Mainostajien joukko on yleensä harvalukuisempi, kuin tilaajien. Siksi mainostajien kanssa on helpompi olla kontaktissa. Kehitetäänkö mediaa sitten tilaajien vai mainostajien ehdoilla? Kumpi tulee ensin – muna vai kana, tilaaja vai mainostaja? Ilman tilaajia ei ole mainostajia, mutta ilman mainostajia voi olla tilaajia. Netissä mainonta on mitattavissa. Ilman tilaajia mainonta ei tuota. Mainostaja pystyy mitattavuuden avulla selvittämään tuottaako mainonta mediassa X.
  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: