Etusivu > Web 2.0 > Ajatuksia web-palvelun julkaisemisesta

Ajatuksia web-palvelun julkaisemisesta

Onko aika suotuisa julkaisulle?

Facebook on varmasti hyvä esimerkki tästä. Sosiaalinen verkostoituminen netissä oli mahdollista jo ennen web 2.0 -aikaa. Friendster.com lanseerattiin vuonna 2002, Myspace vuosi sen jälkeen 2003. Palvelut epäilemättä keräsivät käyttäjiä, mutta miksi 2004 avattu Facebook on lopulta voittamassa pelin, vaikka muilla oli vuoden tai kahden etumatka siihen verrattuna?

Asian voi tietysti nähdä myös siten, että australialais-peräinen Friendster ei levinnyt kengurusaaren ulkopuolelle ja Myspace oli fokusoitunut liikaa nuorisokulttuuriin, ja esim. LinkedIn vain professional/business -puolelle. Facebook on tavallaan kaikille avoin.

Voidaanko sama toiminnallisuus lisätä muun palvelun osaksi helposti?

Usein näkee vain yhteen asiaan keskittyviä web-palveluita. Mainittakoon tällaisista lukuisat ryhmätyösovellukset, joissa käyttäjät voivat työstää samaa tiedostoa ja keskustella samalla. Sovellus on on varmasti hyödyllinen, mutta se on helposti lisättävissä muihin toimisto-ohjelmiin, kuten Google Docs.

Kuinka saada liikennettä web-palveluun?

Kun kaupungin keskustaan avataan uusi liike tai kauppakeskus, saa se lähes automaattisesti kävijöitä ohikulkijoista. Internet ei ole mikään kaupungin keskusta. Jos kukaan ei tiedä web-palvelusta, sinne ei ole linkkejä, siitä ei kerrota keskustelupalstoilla, niin sitä ei löydetä. Usein yksittäisellä web-palvelulla, joka ei ole osa jotain vilkkaasti liikennöityä sivustoa, ei ole menestymisen mahdollisuuksia, ellei sen markkinointi pohjaudu sitten sosiaalisiin verkostoihin.

Onko julkaisumaa oikea?

Fruugo on suomalaista alkuperää. Kuitenkin suurin osa web 2.0 menestyksistä on peräisin USA:sta. Fruugon, jonka bisnesmalli perustuu joltain osin sosiaaliseen verkostoon, on ehkä vaikea lähteä harvaväestöisestä Suomesta liikkeelle. Jos julkaisumaana olisi ollut Yhdysvallat, olisiko palvelu saanut enemmän momentumia liikkeellelähtöön?

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: