Etusivu > Sähköinen sisältö > Televisio vs. netti

Televisio vs. netti

Aikaisempi viesti tässä blogissa käsitteli printin ja netin ansaintalogiikkaa, toinen viesti internetin tuloa televisioihin. Lähtökohtaisesti monet julkaisut siirtyivät nettiin ymmärtämättä miten se on erilainen kanavaympäristönä, ja miten mainonta toimii netissä. Sama on tapahtumassa television kohdalla n. 5 vuoden sisällä.

Nykyisen kaltaisesta digiboksista saa näkymään:

  1. Terrestriaali/kaapeli/satelliittiverkon kautta näkyvät ohjelmat
  2. Pc:n kautta ladatut, digiboksin kovalevylle siirretyt ohjelmatallenteet

Liikkuvan kuvan siirtoon soveltuvien supernopeiden internet-yhteyksien yleistyttyä ja internet-ominaisuuksien tultua digibokseihin ja televisioihin lista näyttää tältä:

  1. Terrestriaali/kaapeli/satelliittiverkon kautta näkyvät ohjelmat
  2. Pc:n kautta ladatut, digiboksin kovalevylle siirretyt ohjelmatallenteet
  3. Netin videopalvelujen kautta välitettävät ohjelmat (digiboksin oma internet-yhteys)

Tämä tarkoittaa myös sitä, että nykyisille terrestriaali/kaapeli/satelliittiverkon toimijoille tulee kertalaakista useita kilpailevia ulkomaisia ja kotimaisia kanavia.

Televisiotoimijat ovat pääosin mainosrahoitteisia. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kumpi mainostuote on kysytympi netin aikakaudella, 30 sekunnin spotti, vai 100 000 näyttökertaa tai klikkiä. Lisäksi tulee huomioida, että netti-tv:tä katsotaan on-demand periaatteella.

Nettimainonta on yksilöitävissä,  terrestriaali/kaapeli/satelliittiverkon kautta lähettävä broadcasting tekniikkaan pohjautuva mainonta taas ei ole. Mainonnan tehokkuutta voi parantaa todennäköisyyttä lisäämällä. Todennäköisyyttä, jolla katsoja siis reagoi ja vastaa mainoksen nähtyään. Netissä tätä on helppo mitata. Millä todennäköisyydellä katsoja siis on kiinnostunut uudesta autosta, uudenlaisesta partahöylästä, naisten shampoosta yms? Menettääkö vanha broadcasting media mainostajia nettiin siis myös tässäkin?

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: