Etusivu > Sähköinen sisältö > Taistelu jakelukanavan herruudesta

Taistelu jakelukanavan herruudesta

Digitaalinen sisältö, etenkin matkapuhelimissa, on iso bisnes. Taustakuvat, soittoäänet, kännypelit ja miniohjelmistot ovat käyttäjien suosiossa, ja sopivat tekniikkansa puolesta hyvin liiketoimintaan: verrattain pienet tiedostokoot takaavat nopeat lataukset, kysyntäpohja on laaja, eikä ostoprosessissa liikutella fyysistä artikkelia. Jakelukanavan hallinnan tärkeydestä matkapuhelinmarkkinoilla kertoo Tietokone:

http://www.tietokone.fi/uutiset/operaattorit_liittoutuvat_mobiiliohjelmissa

Tulevaisuudessa digitaalisia jakelukanavia nähdään televisioissa, digibokseissa, e-kirjojen lukulaitteissa jne. Digitaalinen jakelukanava on fyysiseen myymälään verrattava käsite 2010-luvulla, eikä sen tärkeyttä voi korostaa liikaa. Käyttäjä lataa haluamansa sisällön, ja nyt matkapuhelinvalmistajat, verkko-operaattorit ja stand-alone sisältökaupat käyvät kisaa siitä kenen putiikkiin asiakas ”kävelee sisään”. Vertaillaanpa näitä toimijoita:

Matkapuhelinvalmistajat

Laitevalmistajilla on vahva ote rautaan. Pelkästään tämä riittää jo takaamaan jakelukanavan leviämisen käyttäjien keskuudessa. Heikkouksina mainittakoon, että levinneisyys on yhtä laaja kuin kännykkämerkin levinneisyys. Lisäksi piraattikännyissä ei mahdollisesti ole valmistajan omaa jakelukanavaa. Tämä estää kasvua etenkin kehittyvillä markkinoilla, joilla piraattikännyjen määrä on suuri. Huomionarvoista on myös se, ettei sisällön myynti ole tällä hetkellä kaikkien valmistajien ydintoimintaa. Nokia on tästä poikkeus. Sillä on selkeä sisältö-fokus tulevaisuudessa Ovi-palvelunsa myötä.

Verkko-operaattorit

Operaattoreilta puuttuu riittävä ote rautaan, mutta sillä on tehokas, ja yleensä vahvasti maa-lokalisoitu viestintäkanava asiakkaaseen, jonka kautta operaattori pystyy mainostamaan jakelukanavaansa.

Stand-alone sisältökaupat

Nettipohjaiset kaupat toimivat käytännössä missä tahansa puhelimessa, jossa on xhtml-selain. Asiakaskunnan hankkiminen on kuitenkin vaikeaa verrattuna laitevalmistajiin ja operaattoreihin. Stand-alone sisältökaupat keskittyvätkin ehkä enemmän nicheiden haltuunottamiseen, kuten elokuviin, maksujen/talouden hallintaan, kännykkäpostikortteihin jne.

Trendi, joka tässä tulisi nähdä, on painopisteen siirtyminen laitteista sisältöihin, kuten Nokian Ovi-palvelu, Tietokoneen uutinen jne. Laitteet saavuttavat usein vahvan penetraation ja markkinakylläisyyden, jolloin ainoaksi kasvavaksi ansaintatavaksi jää sisältö.

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: